Professionalitet hos Cykelfabriken ?



De senaste dagarna har kvaliteten på våra cyklar och vårt sätt att bemöta kunder diskuterats på Facebook gruppen ”Cykla med lastcyklar”.

Eftersom Cykelfabriken blivit blockerad från kan vi inte bemöta anklagelserna där, och väljer därför att skriva om det här på vår hemsida.

Den 29 juni i år fick vi ett mail från kunden X med några bilder som visar hans lådcykel där ramen gått av i mitten. Detta är mycket sorgligt och hemskt, och borde verkligen aldrig hända någon cyklist. Vi var lättade att ingen kommit till skada och bad kunden X att komma med lådcykeln till butiken snarast.

Till saken hör att för några månader sedan, fick kunden X punktering på framhjulet och deras lokala cykelverkstad reparerade den. Tyvärr blev något galet och efter bara 100 meters cykling med el-lådcykeln hoppade framhjulet av och framgaffeln böjdes rejält. Tack och lov kom ingen till skada, trots att det blev en ordentlig smäll med den farten.
Cykelfabriken stöttade kunden X och vi bytte framgaffeln och fick lådcykeln reparerad som ny. Även vid andra tillfällen har vi hjälpt kunden X med service, och alltid gjort det så snabbt vi kunnat.

Kunden X kom med sin lådcykel till butiken dagen därpå, dvs Torsdag den 30/6. Efter några ord med varandra, bestämde vi att ta in lådcykeln för undersökning.

Snart kunde vi se att displayen är inte original och vi misstänkte att någon hade öppnat motorn. All påverkan på motorn och dess fästen kan få effekt på ramen, om det inte utförs på korrekt sätt. Vi kontaktade kunden X och frågade angående detta. Kunden svarade att displayen blivit utbytt pga stöld men att ingen motor öppnats.

Sen Blir Helgen !

Måndagen den 2 juli hade vi undersökt ramen lite mer, och såg att vid den delen där ramen gått av, fanns det både nya och äldre sprickor, de äldre var rostiga. Ramen hade alltså inte gått av på en gång, utan var på väg att gå av under en längre tid.

Vi kontaktade kunden X och berättade om detta och lovade att undersöka ramen ytterligare. Vi pratade också om att ärendet skulle kunna gå under garantin om ramen inte utsatts för något utöver vanligt slitage.

Medan vi undersökte ramen försökte både jag personligen och mina anställda få kontakt med lokala svetsare för att få hjälp i detta akuta ärende, men tyvärr är alla på semester eller var av andra skäl ovilliga att ta jobbet.

För oss är det svårt i verkstaden just nu, vi har brist på personal i semester tiden och många försenade delar från underleverantörer som gör att leveranserna från oss till kunden inte funkar till 100 %. Det skapar mycket stress.

Kunden X har hört av sig ofta och otåligt kring statusen på sin lådcykel. I måndags den 09 juli svarade jag kunden X med ett sms, att jag är på väg att gå i väggen och har andra problem här på jobbet och tyvärr brist på personal. Kunden X svarade vänligt på detta men också att lådcykeln måste vara klar snarast.

Idag den 12 juli vaknade jag hemma vid kl 04.10 av ett sms där kunden X attackerade mig personligen, kunden X skrev bl.a : ”… Jag trodde inte det fanns så själviska människor Simon, du har verkligen fått mig att ta tron på människa …”

Efter några timmar, svarade jag kunden X att jag inte vill ha kontakt på mitt privat nr, och verkligen INTE utanför arbetstiden och ABSOLUT INTE vid 04:00. Jag bad kunden att kommunicera med företaget Cykelfabriken och skickade mail adressen.

Några timmar senare, kom kunden X till butiken, hämtade sin lådcykel utan att ens prata med mig personligen och gick sin väg. Lite senare fick vi ett hot mail med att han ska använda sig av FB och berätta ”… jag kommer att varnar dem andra konsumenter, detta kan hända till deras lådcyklar som är köpta i från Cykelfabriken, och att ni ta inte ansvar för fabrikations fel. Eftersom jag är fortfarande medlem i cykla med lastcyklar så börja jag med att lägga upp bilder där senare i eftermiddag. Lycka till hoppas dina problem löser sig.
PS : vänligen svara ej detta mail. ”

Cykelfabriken har verkligen velat hjälpa till, och försökt hitta en smidigt och bra lösning. Men vår vilja räckte inte hela vägen och kunden X kunde inte acceptera vår situation och ha lite tålamod. Alla felsökningar, och särskilt garantiärenden tar tid, och under hög säsong och semester tar det ännu längre tid. Tyvärr fick detta ärende ett helt annat slut än vi hoppats på.

PS : kunden X är inte första ägaren till lådcykeln, därför gäller enligt våra villkor inte garantin längre.

Ramen som gick sönder